--> WhatsApp

13 nieuwe bestuivers en gewasverzorgers
in 4 weken.

13 nieuwe bestuivers en gewasverzorgers
in 4 weken.

Hoe een pilot voor Enza Zaden al in de pilot fase zorgde voor 13 nieuwe medewerkers.

Hoe een pilot voor Enza Zaden al in de pilot fase zorgde voor 13 nieuwe medewerkers.

Enza Zaden zocht naar effectievere manieren om op verschillende locaties voldoende kandidaten te werven, buiten de traditionele wervingskanalen om.

Ook wilde Enza Zaden kandidaten aanspreken die anders niet via reguliere vacatureplatforms zouden solliciteren. De latent-werkzoekenden.

En zij wilden onderzoeken of een geautomatiseerde aanpak, zoals een chatbot, het opvolgen van sollicitanten kon versnellen en de werkdruk op hun HR-team kon verlagen.

Voor grote spelers was het op de arbeidsmarkt even wennen dat vacatures niet meer zo snel werden ingevuld. Gerenommeerde Europese spelers als Teka Kranen moesten een stapje extra zetten om kraanmachinisten te werven voor hun constant groeiende vloot.

Enza Zaden is een internationaal groenteveredelingsbedrijf dat hoogwaardige groenterassen ontwikkelt. Ze leveren zaden aan telers wereldwijd en dragen bij aan duurzame voedselproductie. Met hun innovaties in plantenveredeling helpen ze boeren om gezonde, sterke gewassen te telen die bestand zijn tegen ziekten en klimaatverandering.

De uitdaging

Enza Zaden kampte met de uitdaging om voldoende kandidaten te vinden via traditionele wervingskanalen en wilde daarnaast ook latent-werkzoekenden bereiken die niet actief op vacatureplatforms solliciteren. Tegelijkertijd zochten ze naar manieren om het wervingsproces efficiënter te maken en onderzochten ze of een geautomatiseerde aanpak, zoals een chatbot, kon helpen bij het sneller opvolgen van sollicitanten en het verlagen van de werkdruk op hun HR-team.

De oplossing.

De oplossing.

De oplossing.

Red Rocket voerde een pilotcampagne uit van vier weken om te testen of social media-werving effectief kon bijdragen aan de instroom van bestuivers en gewasverzorgers voor Enza Zaden. Via gerichte advertenties op Instagram, Facebook en TikTok werden potentiële kandidaten aangesproken, waarna sollicitanten hun gegevens achterlieten. Deze informatie werd overzichtelijk weergegeven in Cockpit, het platform van Red Rocket, waarmee Enza Zaden real-time inzicht kreeg in de sollicitanten. Dit maakte het mogelijk om direct opvolging te geven en het wervingsproces efficiënter te managen, zonder afhankelijk te zijn van traditionele vacaturekanalen.

De pilotcampagne leverde 128 sollicitaties op in vier weken, waarvan 47,7% telefonisch bereikbaar was. Uiteindelijk kwamen 21 kandidaten op gesprek, en met een aannameconversie van 61,9% resulteerde dit in 13 nieuwe medewerkers voor Enza Zaden. Dit bevestigde niet alleen de kracht van social media-werving, maar legde ook een belangrijk knelpunt bloot: de tijdrovende telefonische opvolging.

Vervolg
De resultaten tonen aan dat deze aanpak werkt, en met verdere automatisering, zoals een unieke chatbot, de resultaten alleen nog maar kan verbeteren.

De pilotcampagne leverde 128 sollicitaties op in vier weken, waarvan 47,7% telefonisch bereikbaar was. Uiteindelijk kwamen 21 kandidaten op gesprek, en met een aannameconversie van 61,9% resulteerde dit in 13 nieuwe medewerkers voor Enza Zaden. Dit bevestigde niet alleen de kracht van social media-werving, maar legde ook een belangrijk knelpunt bloot: de tijdrovende telefonische opvolging.

Vervolg
De resultaten tonen aan dat deze aanpak werkt, en met verdere automatisering, zoals een unieke chatbot, de resultaten alleen nog maar kan verbeteren.

De pilotcampagne leverde 128 sollicitaties op in vier weken, waarvan 47,7% telefonisch bereikbaar was. Uiteindelijk kwamen 21 kandidaten op gesprek, en met een aannameconversie van 61,9% resulteerde dit in 13 nieuwe medewerkers voor Enza Zaden. Dit bevestigde niet alleen de kracht van social media-werving, maar legde ook een belangrijk knelpunt bloot: de tijdrovende telefonische opvolging.

Vervolg
De resultaten tonen aan dat deze aanpak werkt, en met verdere automatisering, wij samen met Enza Zaden honderden posities in weten te vullen.

Resultaten

Pilotcampagne bestuivers en gewasverzorgers

Looptijd: 4 weken

Impressies: 151.098

Social kandidaten: 128 sollicitaties

47,7% was telefonisch bereikbaar

21 kandidaten zijn uitgenodigd voor een gesprek

13 nieuwe medewerkers geplaatst binnen de pilot periode, naast 5 geschikte kandidaten die zijn toegevoegd in de reservepoel.


Ook een 4 weken pilot als deze uitvoeren?

Dit is hoe recruitment anno nu eruitziet: snel, schaalbaar en zonder gedoe. Red Rocket heeft de methode, de tools en de cijfers om het te bewijzen. Tijd voor actie? Neem contact met ons op en ontdek wat een pilot voor jouw bedrijf kan betekenen.