Gekwalificeerde kandidaten, zonder dat je er 15 per dag hoeft te bellen (en er 5 opnemen)

5 jun. 2024

De vacaturemarkt staat in brand, maar het is zeker niet zo dat het helemaal stil ligt. Veel mensen die werk hebben, zijn actief op zoek naar een nieuwe uitdaging die hen meer kan bieden dan hun huidige werkgever. Dat kan met sommige vacatures zelfs zorgen voor hoge volumes sollicitaties. Vooral in de technische markt zien we veel beweging. Bekijk bijvoorbeeld deze case eens.

Wat er gebeurde is dat, door de laagdrempelige manier van solliciteren, de volumes gigantisch stegen. Tot wel over de 100 sollicitaties per maand. Maar, dat zou betekenen dat iemand al die 100 sollicitaties moest gaan bekijken, boordelen en wellicht ook wel contacten door de geringe hoeveelheid data die beschikbaar was in deze fase van de sollicitatie.

Het is gebleken dat dit veel te veel tijd in beslag nam. Daarom hebben we besloten om binnen deze campagne een chatbot te creëren die deze repetitieve zaken overneemt. Dat klinkt al behoorlijk tijdbesparend, maar het heeft nog een voordeel; Eerder hebben we een video gepubliceerd waarin werd verteld dat het belangrijk is om het ijzer te smeden als het op z'n heetst is. In het ideale geval, zou je dan binnen 5 minuten moeten contacten, omdat de sollicitatie dan 100% top of mind is.

Maar, gezien meer dan 50% van de doelgroep solliciteert buiten kantoortijden, is dat praktisch onhaalbaar. Een chatbot lost dit probleem ook direct op. Een sollicitatie gaat langs de servers van Red Rocket, die direct een Whatsapp verzenden naar de sollicitant, zodat de eerste fase van het sollicitatie kan worden ingezet. Op welk moment van de dag dan ook.

Zo ben je in staat om op een schaalbare en individuele manier ervoor te zorgen dat de doelgroep in de taal van jouw organisatie meer te weten kan komen over de vacature waar ze op solliciteren, én kan de chatbot de juiste vragen stellen die automatisch valideren of de kandidaat past binnen het profiel.

De case die we zojuist hebben gedeeld, bewijst dat sinds de Coronacrisis, prima in staat zijn om met chatbots te communiceren. Als ze maar duidelijk zijn gebouwd, en men niet in een loop terecht komt.

Laat me weten hoe je erover denkt!